SUBARU BELGIË

Europees debuut van de nieuwe WRX STI op het 84e Salon van Genève

Zaventem, 13 maart 2014

Subaru WRX

Subaru presenteert op de 84e editie van het Salon van Genève de Europese versie van de nieuwe WRX STI. Evenals zijn voorganger combineert deze Subaru op een uitstekende manier sportiviteit en gebruiksgemak. En dankzij Subaru's eigen AWD-systeem staat rijdynamiek op een ongekend hoog niveau.

De nieuwe WRX STI is ontwikkeld volgens het concept 'Pure Power in Your Control'. In begrijpelijk Nederlands: het standaard Symmetrical All Wheel Drive-systeem zorgt ervoor dat de WRX STI maximale sportiviteit biedt en toch simpel in de hand is te houden.

Voor de aandrijving van de WRX STI zorgt een krachtige 2,5 liter boxermotor met turbo, goed voor een maximum vermogen van 300 pk en een maximum koppel van 407 Nm, bijgestaan door een voor dit model speciaal afgestemd onderstel met meer stijfheid en een meervoudig door de bestuurder verstelbaar centraal differentieel (oftewel een DCCD, wat staat voor Driver's Control Center Differential).

Tijdens de ontwikkeling is veel testwerk verricht onder diverse rijomstandigheden in verschillende landen om de nieuwe WRX STI te perfectioneren. Net als bij vorige generatie WRX STI is er veel op hoge snelheid getest, onder meer op de uitdagende en veeleisende Nürburgring. Tijdens die sessies heeft Subaru de prestaties van onder meer de carrosserie en het chassis maximaal verfijnd waardoor de algehele prestaties naar een nog hoger niveau getild zijn. De WRX STI biedt het summum dat Subaru met zijn AWD te bieden heeft qua sportiviteit en controleerbare kracht.

De WRX STI is vanaf midden 2014 leverbaar in de Benelux.

Subaru WRX STI

De belangrijkste eigenschappen van de WRX STI op een rij:

  • Concept
    "Pure Power in Your Control"
    Het concept ‘Pure Power in Your Control' is ontstaan tijdens de ontwikkeling van de nieuwe WRX STI-serie. Het doel was om een ​​nog hoger niveau van absolute snelheid en rijplezier te bereiken.

    Het concept is ontwikkeld om het potentieel van de boxermotor en de controle over de prestaties te maximaliseren. Bestuurders kunnen zo op een gecontroleerde manier het genereuze vermogen benutten. Om dit te bereiken is de carrosserie lichter en stijver geworden en is deze, evenals het onderstel, op diverse punten verstevigd.

  • Technisch
    Chassis en carrosserie
    Het onderstel met Symmetrical AWD en de carrosserie zijn grondig verbeterd zodat elke pk uit de boxermotor geperst kan worden. Dit maakt ‘Pure Power in Your Control' mogelijk.

    De belangrijkste modificaties:
    • Meer stijfheid in het chassis zorgt er voor dat de auto beter en sneller reageert op stuurbewegingen en dat de limiet qua bochtensnelheid nog later wordt bereikt.
    • Meervoudig verstelbaar Vehicle Dynamics Control (VDC) en Active Torque Vectoring zijn toegevoegd voor meer en voorspelbaarder rijplezier.
    • Een sportief en comfortabel onderstel en een carrosserie die ook in bochten nauwelijks helt.
    • Preciezere en snellere besturing en een stijvere stuurinrichting.
  • Veiligheid
    Geheel volgens Subaru's ALL-AROUND SAFETY veiligheidsfilosofie, zijn ook hier de prestaties op diverse vlakken verbeterd.

    Actieve veiligheid
    Met Symmetrical All Wheel Drive (AWD) als uitgangspunt zijn ook hier de invloeden van een lichtere en stijvere carrosserie en een verder verbeterd onderstel merkbaar. Dit alles in combinatie met Vehicle Dynamics Control (VDC) geeft de WRX STI de beste papieren in zijn klasse om een ongeluk te voorkomen zonder aan rijplezier en dynamische veiligheid in te boeten.

    Passieve veiligheid
    • De carrosserie van de WRX STI bestaat uit hoogwaardig en versterkt plaatstaal. Het geheel is niet alleen lichter, het biedt ook een uitstekende bescherming bij aanrijdingen van voren, opzij en van achteren.
    • Naast gebruik van een botsenergie-absorberende structuur voor de motorkap en het schutbord, is er ook energie-absorberend materiaal toegevoegd in de motorruimte. Voetgangers worden zo in geval van een aanrijding beter beschermd.
  • Bruikbaarheid
    Het ongeëvenaarde karakter van de WRX STI is verder aangescherpt door de bruikbaarheid als sportieve sedan te vergroten.
    • De wielbasis is met 25 mm gegroeid. Die winst is ten goede gekomen aan de beenruimte achterin, maar geeft de WRX STI ook meer ruimte op elleboog- en schouderhoogte, zonder dat de carrosserie werd verbreed.
    • De onderkant van de A-stijl is 200 mm verder naar voren geplaatst terwijl de buitenspiegels nu op de deuren zijn gemonteerd. Door een kleine zijruit toe te voegen kunnen dashboard en deurbeplating laag worden gehouden. Zo is het uitzicht beter en wordt het slanke ontwerp benadrukt.
    • Grotere deuropeningen voor en achter waardoor het makkelijker in- en uitstappen is.
    • Grotere kofferbak met meer gebruiksgemak dankzij een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank.

Technische specificaties

Afmetingen:
Lengte: 4 595 mm
Breedte: 1 795 mm
Hoogte: 1 475 mm
Wielbasis: 2 650 mm
 
Motor:
2,5 liter boxermotor met turbo
Cilinderinhoud: 2.457 m3
Maximum vermogen: 221 kW (300 pk) bij 6.000 tpm
Maximum koppel: 407 Nm bij 4.000 tpm
 
Overige:
Bandenmaat: 245/40 R 18
Aantal zitplaatsen: 5
Transmissie: handgeschakelde zesversnellingsbak
Aandrijving: Symmetrical All Wheel Drive
Terug naar het nieuwsoverzicht
 

Footer