SUBARU BELGIË

Een reis rond de wereld met 5.000 wagens

Haven, Rotterdam

 

Alvorens u achter het stuur van uw Subaru kan plaats nemen, heeft uw wagen er al een heel avontuur opzitten, namelijk een zeereis van enkele weken van Japan naar de Rotterdamse haven. 

 

Wagens verschepen is een hele secure operatie. Daarom gaan de wagens aan boord van speciaal ontwikkelde autoschepen. Deze gigantische schepen van zo’n 200 meter lang zijn duidelijk herkenbaar vanwege de hoekige, schoendoosachtige opbouw boven de romp. Deze vorm leidt tot een groot volume waardoor er veel capaciteit is voor voertuigen. Autoschepen kunnen gemiddeld 5.000 wagens vervoeren. Bij de grotere autoschepen kan dat aantal oplopen tot 8.500 wagens.

De ruimte in het schip zelf heeft een heel open karakter. Er zijn meer dan 10 dekken. Deze zijn zo open mogelijk gemaakt om optimaal gebruik te kunnen maken van de ruimte. Alle wagens worden  droog gestald waardoor de carrosserie optimaal beschermd is tegen het zoute zeewater en barre weersomstandigheden. Een cruiseschip kan je het zeker niet noemen, maar de wagens worden met evenveel zorg behandeld, zoals de passagiers van een cruiseschip, zodat ze in fabrieksstaat op hun bestemming toekomen.

Nog voor het inladen worden alle wagens voorzien van een beschermfolie om mogelijke lakschade te vermijden en ondergaan ze pre-delivery onderhoud.  Om de wagens snel het schip op en uit te rijden, zijn de autoschepen uitgerust met zogenaamde “ramps” of neerklapbare laadbruggen die aan de boeg, zijkant of achtersteven van het schip bevinden.

 

 

Georchestreerde file


In de Japanse haven rijden de ervaren chauffeurs de wagens op het juiste dek, worden ze netjes op dezelfde afstand van elkaar opgesteld en worden de spiegels ingeklapt om meer ruimte te creëren.  Daarbij is een consistente afstand van uitermate belang om krassen op bumpers en deuken in de carrosserie te vermijden. Daarna worden ze in balans geplaatst en met verschillende spanriemen vastgesjord aan het dek. Ook het verwijderbare sleepoog van de wagen wordt hiervoor gebruikt. Zo wordt vermeden dat de lading begint te schuiven, schade wordt veroorzaakt aan andere wagens en dat het schip niet uit evenwicht raakt, vastloopt of erger.  Zodra alle wagens netjes staan opgesteld, lijken alle dekken wel op een georchestreerde file op de Antwerpse ring. En dan kan het schip vertrekken voor een zeereis van enkele weken. Alvorens de Europese wateren te bereiken doet het schip al een vijftal verschillende havens aan om er de eerste wagens te lossen.

Vanwege hun uitgesproken vorm vangen autoschepen veel wind. Daarom mijdt de kapitein zoveel mogelijk stormgebieden en typhoons en kan dus steeds de route worden aangepast. Veiligheid van de cargo en de bemanning gaat immers voor alles. Daarnaast gelden er ook strikte regels voor de crew. Elke twee uur – en dus ook ’s nachts - wordt de lading in de cargoruimte gecontroleerd en hangen er op het schip op verschillende plaatsen veiligheidsposters met do’s en don’ts.

 

 

PDI


Zodra het schip in de Rotterdamse haven arriveert, staat een ploeg van 15 ervaren chauffeurs op de kade klaar om aan boord te gaan.  Meteen na het aanmeren, wordt gestart met het buitenrijden van de wagens en dit aan een gemiddelde van zo’n 150 wagens per uur. Tijdens dit kritische proces gelden alle mogelijke veiligheideisen en moeten alle procedures worden gevolgd om schade aan de wagens en het schip te vermijden.

Wanneer de wagens het schip verlaten, worden ze op een gigantisch parkeerterrein gestald. De wagens worden ook zo opgesteld zodat ze geen schade aan andere wagens kunnen berokkenen. Terwijl de chauffeurs terug naar het schip worden vervoerd, starten de verzekeringsinspecteurs met een finale inspectie in het PDI-centrum (pre-delivery & inspection). Als er schade wordt vastgesteld aan de wagen, wordt deze zo snel mogelijk ter plekke hersteld om de levering zo weinig mogelijk vertraging te laten oplopen.

Zodra de wagens finaal worden goedgekeurd, worden ze meteen met de trein of vrachtwagen op transport gezet naar hun definitieve eindbestemming op het Europese continent. Of ze blijven er nog even gestald staan, tot een koper zich aanbiedt. Voor de wagens die al verkocht zijn, worden ondertussen alle nodige documenten in orde gebracht zodat de wagen zo snel mogelijk in ontvangst kan worden genomen bij de Subaru-dealer.