SUBARU BELGIË

Subaru Levorg met standaard EyeSight dit najaar gepresenteerd

Filmpje op www.levorg.be toont werking en voordelen van extra paar ogen aan boord

EyeSight, Subaru's revolutionaire veiligheidssysteem dat met de bestuurder meekijkt en ingrijpt als er zich een onverwachte situatie voordoet, is vanaf dit najaar standaard op de Subaru Levorg. EyeSight was al leverbaar op de Outback en het systeem sleepte diverse internationale prijzen in de wacht. De vernieuwde Levorg met EyeSight wordt in september en oktober gepresenteerd tijdens de Subaru opendeurdagen bij de Subaru-concessiehouders door het hele land. Voor wie niet kan wachten tot de Subaru opendeurdagen, is op de website www.levorg.be nu al te zien wat EyeSight precies doet en hoe het werkt.

Elektronische systemen in de auto, die de automobilist moet helpen ongelukken te voorkomen, nemen toe. Het zijn de eerste stappen op weg naar een auto die zelfstandig naar zijn bestemming rijdt, het zogenaamde autonoom rijden. Ook Subaru zet stappen in die richting. Vorig jaar werd in de Benelux EyeSight gelanceerd op de Subaru Outback, nu presenteert Subaru een volgende stap in zijn veiligheidsfilosofie met EyeSight in de Levorg.

Subaru onderkent de voordelen van systemen die de bestuurder ondersteunen en heeft wereldwijd inmiddels een aantal jaren EyeSight, een systeem met twee camera’s die naast de binnenspiegel zijn gemonteerd. Deze camera’s die kleur, diepte en contrast herkennen, werken als een paar extra ogen voor de bestuurder. Wat de camera’s zien wordt razendsnel geanalyseerd en indien nodig vertaald naar een rijderondersteunende ingreep of actie.

Systemen die de bestuurder ondersteunen zijn belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat menselijk falen de grootste oorzaak van een auto-ongeluk is: verkeerde beslissingen, niet opletten, maar ook tekortkomingen zoals slecht zicht. Om met dat laatste te beginnen: 1 op de 10 automobilisten in België ziet matig tot slecht. Daarnaast hebben veel mensen ook last van nachtblindheid, bijna de helft van de automobilisten ziet slecht in het donker. Auto’s met systemen zoals EyeSight kunnen er voor zorgen dat deze groepen zich zekerder voelen op de weg en dat de verkeersveiligheid toeneemt.

De bestuurder heeft er baat bij, het aantal verkeersongevallen kan ook worden teruggedrongen. De afgelopen jaren ligt het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in België rond de 800, velen daarvan zijn de zogenaamde kwetsbare verkeersdeelnemer: voetganger, fietser of bromfietser. Door systemen als EyeSight nemen de kansen op een dodelijk ongeval af. Ook het aantal verkeersgewonden kan er door afnemen, 20% van de verkeersongevallen is te wijten aan slecht zicht.

De behoefte aan systemen die de automobilist ondersteunen en over veiligheid waken, wordt groter als de volgende cijfers mee worden genomen: afleiding tijdens het rijden is een belangrijke oorzaak van ongelukken in het verkeer. Afhankelijk van het onderzoek dat wordt gevolgd, ontstaat tussen de 5 en 25% van de ongelukken door afleiding van de bestuurder. Het nut van een systeem als EyeSight hoeft dus eigenlijk niet verder te worden uitgelegd. In Japan is onderzocht dat auto’s met EyeSight 80% minder betrokken zijn bij kop-staartbotsingen en 50% minder ongelukken hebben met voetgangers. 

Subaru Levorg

Technology leaders

Verkeersveiligheid is belangrijk, ook voor Subaru. Het merk streeft er naar om per 2020 tot de veiligste automerken ter wereld te behoren. Dat doet het merk met een heldere veiligheidsfilosofie. EyeSight is daar slechts een onderdeel van. Subaru heeft standaard permanente vierwielaandrijving, een van solide Japans staal gebouwde veiligheidscel en een platte boxermotor die bij een frontale aanrijding onder, in plaats van in, het inzittendencompartiment schiet. Stuk voor stuk eigenschappen die een Subaru zijn eigenzinnigheid geven en het merk tot de veiligste ter wereld maakt. Dat laatste zegt niet Subaru, maar alle internationale instanties die veiligheid testen en onderzoeken. Steeds weer delen zij de hoogste scores uit aan de modellen van Subaru. Alles wat Subaru te bieden heeft, komt samen in de nieuwste editie van de Levorg en de Outback. De modellen kunnen met recht worden gezien als de meest vooruitstrevende producten van het merk, de ‘technology leaders’.

Veiligheid

Voortbouwend op de sterke carrosseriestructuur, kenmerkend voor elke Subaru, staan bij de Outback en de Levorg de actieve en passieve veiligheid op een zeer hoog niveau. De preventieve veiligheid van de modellen is door toepassing van EyeSight drastisch verbeterd. Een prettige bijkomstigheid is dat de belasting van de bestuurder sterk wordt gereduceerd.

Subaru’s EyeSight is het eerste systeem ooit dat alleen stereo camera technologie gebruikt om medeweggebruikers zoals voetgangers en fietsers te detecteren. Sinds zijn Japanse debuut, ontvingen de functies van het systeem, zoals het vooruitziende remcontrole-systeem en de adaptieve cruise control (actief bij alle snelheden), veel lof.

Maar liefst 27 jaar geleden, in 1989 om precies te zijn, begon Subaru al met de ontwikkeling van het systeem. Eerst met twee sensoren, later met radar en laser. Inmiddels is de toegepaste techniek uitgegroeid tot een uniek systeem. Met meer  slimme functies waardoor het nog veiliger en nog betrouwbaarder is. Hoe? Door stereo camera’s toe te passen.

Deze twee camera’s die zich naast de binnenspiegel bevinden, werken als een extra paar ogen voor de bestuurder. Waar andere merken met radar of infrarood werken, gebruikt Subaru een systeem gebaseerd op een van de belangrijkste zintuigen van de mens: de ogen. Subaru’s systeem ziet diepte, kleuren, contrast, eigenlijk alles wat het oog ook waarneemt. En daarmee onderscheidt het systeem zich op zeer positieve wijze met wat er op de markt te koop is, zo blijkt uit onafhankelijke tests.

Stereocamera’s

EyeSight is tot stand gekomen nadat Subaru diverse andere technische mogelijkheden zoals radar en laserradar (al eind jaren tachtig op modellen voor de thuismarkt) uitgebreid heeft onderzocht. Het systeem, zoals dat nu reeds te vinden is op de Outback en vanaf september op de Levorg, behoort tot de nieuwste generatie van een technologie die in de afgelopen 27 jaar is ontwikkeld. In vergelijking met eerdere systemen bevat deze versie van EyeSight volledig nieuwe stereocamera's met een grotere kijkhoek en een bereik dat met ongeveer 40% is toegenomen. Dit leidt tot een betere preventieve veiligheid en een afname van belasting van de bestuurder.

EyeSight bestaat onder meer uit twee high-definition CMOS kleurencamera’s die naast de achteruitkijkspiegel zijn gemonteerd en zicht hebben op verkeerssituaties voor de auto. Geheel volgens Subaru’s filosofie, waarbij de bestuurder altijd zeggenschap over de auto houdt, moet EyeSight niet als een alternatief voor de bestuurder worden gezien. Ook is het systeem niet bedoeld als een autonoom rijsysteem. Het systeem controleert voortdurend de rijomstandigheden en waarschuwt de bestuurder wanneer het mogelijk gevaar detecteert. Zo wordt het risico op ongevallen aanzienlijk beperkt.

EyeSight werkt nauw samen met motor, transmissie en remsysteem en grijpt in zodra de bestuurder niet uitwijkt, onvoldoende remkracht uitoefent of helemaal niet remt. Het systeem houdt ook toezicht op verkeersstromen en regelt desgewenst de snelheid en rijrichting van de auto.

Risico inschatten

In tegenstelling tot andere systemen die slechts de aanwezigheid van voorwerpen op de weg detecteren, gaat Subaru's EyeSight verder. Dankzij zeer geavanceerde software ziet het systeem niet alleen de objecten, maar kan het deze ook herkennen en het risico op een ongeluk inschatten. Vervolgens bepaalt het systeem wat de meest passende maatregelen zijn om een ongeluk te voorkomen. De bestuurder krijgt eerst een visuele waarschuwing, daarna klinkt er een alarm. Laat de bestuurder vervolgens na om passende maatregelen te nemen of slaagt hij er niet in om op tijd te reageren om een obstakel te ontwijken, dan grijpt de techniek in.

EyeSight bestaat uit een aantal functies. Zo zorgt Pre-Collision Brake Warning er voor dat de  bestuurder een signaal krijgt dat hij moet gaan remmen om een aanrijding te voorkomen. Pre-Collision Automatic Braking gaat een stap verder en zorgt voor een maximale vertraging om een aanrijding te voorkomen. Het systeem kan de auto tot stilstand brengen bij snelheden tot 50 km/h. Er is meer. Het is ook mogelijk om vanuit stationair toerental het motorvermogen te beperken (Pre-Collision Throttle Management), zoals het ook waarschuwt als de bestuurder slingert op zijn rijstrook (Lane Sway Warning) of deze dreigt te verlaten. Deze voorziening heet Lane Departure Warning.

Handen op stuurwiel

Nieuw voor de Levorg is Lane Keep Assist, een systeem dat de rijrichting corrigeert indien de bestuurder onopgemerkt zijn rijstrook dreigt te verlaten. De besturing zal voor een lichte en automatische correctie van de rijrichting zorgen. Het systeem werkt alleen als de bestuurder beide handen aan het stuurwiel heeft.

De aanwezige Adaptieve Cruise Control houdt de rijsnelheid gelijk of laat ‘m af- of toenemen, afhankelijk van de snelheid van de voorganger. EyeSight kan dit bij snelheden tussen 0 tot 180 km/h. Tot slot is er Pre-Collision Brake Assist, dat de bestuurder ondersteunt met krachtig remmen. Gelijktijdig wordt de snelheid waarmee wordt ingestuurd verhoogd, hetgeen uitwijken vergemakkelijkt.

In de regio’s waar EyeSight al eerder werd geïntroduceerd, wist het systeem hoge scores te halen in onafhankelijke tests. Het Japan New Car Assessment Program (JNCAP), gedaan door National Agency for Automotive Safety and Victims' Aid voerde uitgebreide tests uit. De instantie voelde 26 modellen van negen verschillende merken aan de tand en riep Subaru met EyeSight uit tot grote winnaar. De populariteit van het systeem blijkt ook uit de verkoopstatistieken. Maar liefst 80% van alle nieuwe Subaru’s die momenteel in Japan worden verkocht, zijn uitgerust met EyeSight.

Preventieve veiligheid

EyeSight

Het systeem in de Levorg komt in grote mate overeen met dat in de Outback. Het systeem maakt gebruik van volledig vernieuwde stereocamera's die een 40% grotere kijkhoek en bereik hebben. Dit heeft een zeer positieve invloed op de preventieve veiligheid. Daarnaast zijn er functies als Pre-Collision Braking Controle en Adaptive Cruise Control, die het stressniveau bij de bestuurder aanzienlijk verlagen.

Dat geldt ook voor Lane Keep Assist, dat de bestuurder bij snelheden vanaf 65 km/h waarschuwt op het moment dat hij dreigt zijn rijstrook te verlaten zonder richting aan te geven. Dan is er niet alleen een akoestische waarschuwing, het systeem zal desgewenst een stuurcorrectie doorvoeren. Door middel van een selectieknop op het stuurwiel kan de mogelijke ingreep worden in- of uitgeschakeld. De duidelijk in het zicht van de bestuurder geplaatste EyeSight Assist Monitor tussen voorruit en dashboard, toont door middel van LED’s in hoeverre een ongeplande rijstrookwissel aanstaande is.  

Actieve veiligheid

Gebleven is Symmetrical AWD, een solide en belangrijke basis voor de meeste Subaru’s. De stijfheid is vergroot en de prestaties van het onderstel zijn, in combinatie met VDC, verder verbeterd. De Levorg beschikt daarmee over de beste ingrediënten in zijn klasse om een ongeluk te voorkomen. Het model biedt rijplezier en een hoge mate van actieve en passieve veiligheid, ongeacht de omstandigheden. Een laag zwaartepunt door de lage en platte motor en maximale grip onder alle omstandigheden dankzij permanente vierwielaandrijving maken elke Subaru uitermate veilig, ook als de omstandigheden minder gunstig zijn.

Passieve veiligheid

De Levorg beschikt over plaatstaal met hoge treksterkte en versterkte naden met verschillende structuren. Deze zaken helpen niet alleen om het gewicht van de carrosserie te verlagen, ze dragen ook bij aan een sterkere carrosserie. De Levorg beschikt net als de Outback over een bescherming van wereldklasse bij aanrijdingen van voor-, achter- of zijkant.

Naast uitgebreid gebruik van een botsenergie-absorberende structuur voor motorkap en schutbord, zijn er ook energie-absorberende materialen toegepast in de zijkant van de motorruimte. Hiermee worden voetgangers beter beschermd in geval van een aanrijding.

Levorg nieuws

Met de komst van EyeSight voor de Levorg, heeft Subaru de kans aangegrepen het model op een aantal punten aan te scherpen. Zo beschikt het model over een betere geluidsisolatie, waardoor het comfort in het interieur verder is toegenomen en is de veiligheidsuitrusting verder aangepast. Digitale radio DAB+ is nu standaard en de Comfort-uitvoering heeft een groter informatiedisplay (nu 7,0 inch).

Uitvoeringen Levorg

De Levorg is leverbaar als Comfort en Premium. Welke versie ook wordt gekozen, zaken zoals lineartronic CVT, schakelpaddles, LED-verlichting, uitstapverlichting, Bluetooth, multi-functionele display, een rijke veiligheidsuitrusting, en Symmetrical All-Wheel Drive zijn standaard. De versies met een extra paar ogen voor de bestuurder staan vanaf september bij de Subaru-concessiehouder. Prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.

Subaru Levorg

Website

Dit najaar wordt de Subaru Levorg met standaard EyeSight en nog enkele vernieuwingen gepresenteerd tijdens de Subaru opendeurdagen die verzorgd worden door diverse Subaru-concessiehouders in het hele land. Nu al is de Levorg met EyeSight te zien op de website www.levorg.be, waarop in een filmpje wordt getoond wat EyeSight doet en hoe het werkt. Wie er zijn e-mailadres achterlaat, krijgt bovendien een persoonlijke uitnodiging om de Levorg en alle andere Subaru-modellen te komen bekijken tijdens de opendeurdagen bij een Subaru-concessiehouder in de buurt.