SUBARU BELGIË

Lineartronic CVT voor Subaru Outback Boxer Diesel

CVT beschikbaar voor Subaru Outback Boxer Diesel

Zaventem, 27 mei 2013

Subaru heeft zijn Outback voor modeljaar 2013 verder geperfectioneerd. Het model kreeg een robuuster uiterlijk, het interieur werd op een aantal punten gewijzigd en onderhuids werd de techniek verder verfijnd. Belangrijkste nieuws is de toevoeging van een Boxerdiesel met een Lineartronic continue variabele transmissie (CVT). Het is voor het eerst in de geschiedenis van het Japanse merk dat een automatische transmissie leverbaar is in combinatie met een Boxerdiesel motor. Symmetrical All Wheel Drive is natuurlijk standaard op de Outback.

Motoren

De Outback is leverbaar met twee motorversies: de Subaru Boxer Benzine 4-cilinder 2,5-liter DOHC-motor en de Subaru Boxer Diesel 4-cilinder 2,0-liter DOHC turbo. De 2,5 heeft een inhoud van 2.498 cc en levert een maximum vermogen van 127 (173) kW (PK) bij 5.600 toeren per minuut. Het maximum koppel van deze motor bedraagt 235 Nm en wordt bereikt bij 4.100 tpm. Deze motor is uitsluitend leverbaar in combinatie met de Lineartronic (CVT).

In maart 2008 introduceerde Subaru de eerste horizontaal geplaatste, in massa geproduceerde dieselmotor: de Subaru Boxer Diesel. Deze unieke aandrijflijn is nu in de Outback te combineren met een handgeschakelde versnellingsbak of een CVT. De automatische transmissie was niet eerder leverbaar in combinatie met de Boxer Diesel.

De turbodiesel heeft vier kleppen per cilinder en een inhoud van 1.998 cc. Hij levert maximaal 110 (150) kW (PK) en het maximum koppel ligt op 350 Nm. De maxima worden bereikt bij respectievelijk 3.600 en 1.600 - 2.400 toeren per minuut. De Boxer Diesel is leverbaar met een handgeschakelde zesbak of met Lineartronic (CVT).

De benzinemotor is vooral op detailniveau gewijzigd waardoor hij bij lage toerentallen meer koppel beschikbaar heeft en het brandstofverbruik is verbeterd. De Boxer Diesel kreeg aanpassingen aan het draaiend gedeelte waardoor de inwendige wrijving is verkleind en het brandstofverbruik verder is afgenomen. Daarnaast zijn door wijzigingen aan het blok, trillingen, voornamelijk bij hoge toerentallen, nog verder gereduceerd. Aanpassingen aan onder meer het in- en uitlaattraject hebben een snellere gaspedaalrespons, beter prestaties en meer trekkracht in het midden toerengebied opgeleverd. Met meer rijplezier als gevolg.

Lineartronic

Naast twee motoren zijn er drie verschillende versnellingsbakken leverbaar in de Outback. De Boxer Diesel is naar keuze leverbaar met een zesbak of een Lineartronic, de 2.5 benzinemotor is leverbaar met een ander type Lineartronic. Deze variant is nieuw voor de Outback en wordt ook in de XV toegepast. Bij deze versie heeft de metalen band plaatsgemaakt voor een ketting. Het resultaat is een compacter ontwerp met minder interne weerstand, minder trillingen en meer efficiëntie. In de overdrivestand wordt zelfs een brandstofbesparing van 5% behaald ten opzichte van het type met duwband.

Subaru Lineartronic

De CVT van de Boxer Diesel is een zogenaamde ‘Hoog koppel Lineartronic', die nu voor het eerst aan AWD is gekoppeld. Deze versnellingsbak, ook voorzien van een ketting in plaats van een duwband, kan nog beter uit de voeten met het hogere koppel van een Boxerdiesel motor. Door de turbodiesel te combineren met een Lineartronic-transmissie komen de voordelen van de Boxer Diesel nog duidelijker naar voren: een laag zwaartepunt en zeer weinig trillingen. Een ander groot voordeel is de naadloze versnelling in combinatie met gelijkblijvend motortoerental. Hiermee wordt de tamelijk smalle ‘powerband' van dieselmotoren, en dus de noodzaak om veelvuldig te schakelen, gecompenseerd. Het systeem kiest zelf de juiste overbrenging uit een oneindig aantal mogelijkheden. Worden maximale prestaties van de motor verlangd, bijvoorbeeld onder volle acceleratie, dan schakelt de transmissie over naar een stand met zeven vaste overbrengingen, waardoor de Lineartronic meer lijkt op een traditionele automatische transmissie.

Aanpassingen interieur en exterieur

De buitenzijde van de Outback kreeg een aantal aanpassingen. Een nieuwe voorbumper en gewijzigde mistlampen geven de Outback een stoerder voorkomen, in overeenstemming met het robuuste karakter van het model. Ook de grille en de koplampen werden aangepast. Aan de achterzijde is meer nadruk op de D-stijl komen te liggen in plaats van op de zijruiten.

Aan de buitenzijde is de nieuwe Outback fractioneel gewijzigd: zijn lengte is met 1,5 cm toegenomen terwijl de hoogte met 0,5 cm is afgenomen. De bodemvrijheid is met 20,0 centimeter gelijk gebleven en daarmee ruim voldoende om comfortabel in de sneeuw of op onverharde paden uit de voeten te kunnen.

Door aanpassingen aan het interieur is aanzienlijk meer bewegingsvrijheid gecreëerd. De hoofdruimte groeide met 40 millimeter, de ruimte tussen de voorstoelen met 30 millimeter en de afstand tussen de eerste en de tweede zitrij nam zelfs toe met maar liefst 62 millimeter. Ook de kofferruimte groeide door de hoogte en de breedte aan te passen. De inhoud bedraagt nu 526 liter (VDA). Wat gebleven is, is een uitermate goed overzichtelijke carrosserie en een aangenaam kleine draaicirkel van slechts 11,0 meter.

Naast meer ruimte, was het belangrijk om het gevoel van kwaliteit en functionaliteit verder te benadrukken. Speciale aandacht is besteed aan heldere informatievoorziening voor de bestuurder. De lay-out van het instrumentenpaneel werd verbeterd en de meters kregen donker glas waardoor ze bij ‘contact uit' volledig zwart lijken. Tussen de klokken is nu een Liquid Crystal Display (LCD) van 3,5 inch geplaatst, wat een hoogwaardigere uitstraling geeft. Voorts is er een nieuwe generatie navigatiesysteem beschikbaar dat eenvoudiger te bedienen is, een betere weergave biedt, zich laat verbinden met onder meer een Smart Phone en eenvoudig kan worden geactualiseerd met behulp van een SD-kaart.

De middenconsole heeft nu een zwart metalen afwerking in plaats van een zilverkleurige, waardoor het geheel sportiever overkomt en een hogere kwaliteit uitstraalt. Extra bergruimte is gecreëerd, onder meer door de bediening van de elektronische handrem te verplaatsen. Belangrijk voor de kwaliteitsbeleving is de bekleding. Leder is standaard op de Executive, de andere versies hebben een stoffen interieur, voor de nieuwe Outback gemaakt van een ander materiaal en voorzien van een gewijzigd motief in vergelijking met het vorige modeljaar. Voorts zijn het stuurwiel en de diverse bedieningsknoppen op de naaf aangepast, zijn de hendels gewijzigd en knipperen de richtingaanwijzers nu drie maal achtereen als kortstondig de bedieningshendel wordt aangeraakt; een gemak bij het wisselen van rijstrook.

Aanpassingen onderstel

Op basis van "Subaru Dynamic Chassis Control Concept" is gestreefd naar een comfortabel, dynamisch onderstel dat dankzij de lage plaatsing van de motor, uitgekiende techniek en Symmetrical All Wheel Drive ongeacht de ondergrond veilig en voorspelbaar reageert. Het onderstel is op een groot aantal punten verder verfijnd. Onder meer de rechtuit-stabiliteit en de voorspelbaarheid die stuurbewegingen hebben op het weggedrag hebben extra aandacht gekregen. Zo is onder meer een nieuwe, elektrische stuurbekrachtiging gemonteerd die beter reageert rond de middenstand en een positieve invloed heeft op het brandstofverbruik. Bovendien kon door gewijzigde montage van het systeem een stijvere stuurkolom worden gerealiseerd.

Voorts zijn de voor- en achterwielophanging aangepast en de dempers vervangen door exemplaren met een langere slang en minder interne wrijving. Tevens zijn stuggere bussen in de ophanging en het subframe geplaatst, is de structuur van de motorsteunen verstevigd en de diameter van de stabilisator vooraan toegenomen. Dit alles heeft een positieve invloed op het comfort en het rijgedrag van de Outback, waarbij het onderstel comfortabeler en stiller is geworden. De nieuwe Outback voelt nu net zo solide aan en biedt dezelfde soepele, comfortabele rij-beleving als de Subaru Legacy.

De passieve veiligheid is evenmin vergeten. Een speciaal subframe zorgt er voor dat bij een frontale botsing de motor naar achteren en onder de auto schuift. En diverse aanpassingen aan de carrosserie hebben niet alleen een stijver geheel opgeleverd, maar ook een structuur die in totaal zes kilogram lichter is. In totaal is hij door aanpassingen aan de carrosserie, stiller, stijver en ook veiliger geworden.

Subaru Outback voorkant

De Outback in de Benelux

De Outback is naast de onlangs geïntroduceerde Forester het tweede nieuwe model dat Subaru dit jaar in de Benelux introduceert. Voor Subaru Benelux is de Outback een belangrijk model. Het model is dankzij zijn ruimte en Symmetrical All Wheel Drive breed inzetbaar en met de komst van de Lineartronic is hij extra aantrekkelijk voor de zakelijke automobilist die het comfort van een automaat wil combineren met de prestaties en spaarzaamheid van een Boxer Diesel. Subaru mikt met de nieuwe Outback op modellen als de Volvo XC70 en de Audi A4 Allroad Quattro. Beide beschikken over vergelijkbare prestaties, maar hebben een fors hogere aanschafprijs.

Prijzen en uitrusting

De Outback 2.0D is leverbaar in Comfort, Luxury en Executive uitvoering, waarbij gekozen kan worden uit een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een Lineartronic CVT. De Comfort versie is standaard reeds uitgerust met onder andere Symmetrical AWD, 17'' lichtmetalen velgen, Bluetooth carkit, dual-zone climate control en cruise control. Voor de Luxury uitvoering komen daar Xenon koplampen met dynamische hoogteverstelling bij. De Executive voegt daar o.a. lederen bekleding, een navigatiesysteem, een elektrisch schuifdak en Keyless Access & Start/stop knop aan toe.

De Outback 2.5i is eveneens beschikbaar in bovenvermelde uitvoeringen, maar enkel met Lineartronic CVT transmissie.

De eerste modellen zijn ondertussen in de showrooms gearriveerd.

De prijzen zijn als volgt:
2.0D Comfort 34.995 €
Comfort CVT 36.795 €
Luxury 35.995 €
Luxury CVT 37.795 €
Executive 39.995 €
Executive CVT 41.795 €
2.5i Comfort CVT 35.995 €
Luxury CVT 36.995 €
Executive CVT 40.995 €
Terug naar het nieuwsoverzicht
 

Footer