Subaru charging

 

Laden, hoe doe je dat?

Wat tanken is voor een auto met een benzine- of dieselmotor is laden voor een EV. Ontdek hoe met onze praktische tips.

Subaru Solterra

 

Hoe rijdt een EV?

Autorijden is als fietsen: je verleert het niet snel. Toch rijdt een elektrische auto net iets anders dan de auto die we veelal gewend zijn.

Back Subaru Solterra

 

Wat kost EV-rijden?

Je kunt geld besparen door voor een elektrische auto te kiezen. Lees hier de financiële voordelen van een EV.

Subaru Solterra charging

Laden, hoe doe je dat?

 

Het laden van een EV is als tanken, althans bijna. In plaats van een slang met een vulpistool is er nu een laadkabel. En in plaats van een vulopening achter een klepje is er een laadaansluiting. Indien je thuis niet oplaadt, volg de instructies van het openbare laadstation op te betalen met de bankkaart, app, chip. Druk de stekker van de laadkabel helemaal in de laadaansluiting van de wagen. Na enkele seconden wordt de stekker automatisch vergrendeld.   Zodra het laden is gestart, knippert het ledlampje in de laadaansluiting groen. 

De laadbeurt stopt automatisch zodra de accu vol is. De tijd die daarvoor nodig is, is onder meer afhankelijk van het type lader. Wie niet wil wachten totdat de batterij vol is, en eerder wil vertrekken, kan het laden op elk moment onderbreken.

Kan ik thuis laden?

Een EV thuis opladen is geen enkel probleem, mits er een stopcontact aanwezig is. De Solterra wordt geleverd met een lader die via het stopcontact de accu kan opladen. Beter is om na een aanpassing in de meterkast met een laadpaal thuis te laden, dat gaat sneller.

Heb je zonnepanelen op het dak? Dan zijn de kosten voor elektriciteit extreem laag en kan er bijna gratis worden gereden.

Bekijk het aanbod van thuisladers

Waar kan ik onderweg laden?

In West-Europa is laden prima geregeld. Er zijn goed toegankelijke laadpalen en laadpleinen beschikbaar. België  behoort tot de middenmoot in Europa als het gaat om laadpaaldichtheid. Dagelijks komen er steeds nieuwe laadstations bij. In 2022 waren er zo’n 28.000 openbare laadpalen in ons land, maar tegen 2030 moeten er dat zo’n 150.000 zijn. Parkeerplaatsen, stadscentra, supermarkten, pretparken, restaurant en hotels; openbare plaatsen hebben vaak een of meerdere laadpalen beschikbaar.

Langs de snelweg zijn, net als bij tankstations, ook laadmogelijkheden. Deze laadstations zijn vaak voorzien van razendsnelle Fast Chargers, die binnen een half uur vrijwel elke auto tot 80% opladen.

Laadpas

Thuisladen reken je af via je maandelijkse energierekening. Wie bij een laadpaal op de openbare weg, openbare parkeerplaats of langs de snelweg wil laden dient af te rekenen met een app, een chip of een laadpas. Die zaken zijn via diverse leveranciers vaak gratis of tegen een kleine (maandelijkse) vergoeding te bestellen. De meeste leveranciers van die passen maken in een app onder meer het laadgedrag, de beschikbare laadpalen op locatie en de laadkosten inzichtelijk. Subaru heeft zijn eigen laadpassen- en laadpalenleverancier: Electricea.

Dat betekent dat je Subaru-dealer als een one-stop-shop fungeert: je koopt er de Solterra, je kan er terecht voor een laadpaal voor thuis of bij je bedrijf en je ontvangt een laadpas. Electricea verzorgt desgewenst ook de administratie van de laadbeurten.  En Subaru Care is een Solterra-specifieke app die je onder meer helpt je laadsessie te plannen.

Bereik

Actieradius is belangrijk bij een elektrische auto: hoe ver kun je rijden op een acculading? Net zoals bij een auto op benzine of diesel is dat sterk afhankelijk van je rijgedrag en het gebruik. Een EV met vier inzittenden die volgas over de snelweg richting wintersport gaat, verbruikt meer dan een EV die met de stroom mee met 100 km/h over de E313 rijdt. Ook belangrijk zijn de in- of uitgeschakelde verbruikers. Gebruik van bijvoorbeeld airco, verwarming en stoel- en stuurverwarming hebben een nadelige invloed op het rijbereik.

Voordelen van een warmtepomp

De Solterra heeft standaard een warmtepomp waarmee het interieur voorverwarmd kan worden op het moment dat de auto nog aan de laadpaal staat. Dat heeft een positieve invloed op de actieradius, want dan is er tijdens het rijden minder energie nodig om het interieur op een aangename temperatuur te brengen.

Voorts is de Solterra voorzien van een slimme kachel die het gebruik van verwarming en stoel- en stuurverwarming automatisch aanpast aan de temperatuur en dat zo energiezuinig mogelijk doet.

Actieradius van de Solterra

De Solterra heeft een actieradius tussen de 415 en 465 kilometer, afhankelijk van de gekozen uitvoering.  Die waarden zijn vastgesteld door een onafhankelijke testinstantie op een van tevoren bepaald parcours. Elke nieuwe auto wordt over datzelfde parcours gereden en krijgt zo zijn officiële verbruikscijfers (WLTP).

Die cijfers laten zich onderling prima vergelijken. Om te bepalen of een EV voldoende actieradius heeft: de Belgische automobilist rijdt gemiddeld 43 kilometer per dag.

Subaru Solterra

Hoe rijdt een elektrische auto?

 

Een EV, een volledig elektrische auto, rijdt geweldig. Doordat een verbrandingsmotor en dus motorgeluid ontbreekt, is een EV ontzettend stil. Door de eigenschappen van een elektromotor is er ook veel trekkracht beschikbaar, meteen al vanuit stilstand. Bij de Solterra is het bovendien mogelijk om de techniek zo in te stellen dat er sterk op de elektromotor wordt afgeremd zodra het rechterpedaal wordt losgelaten, je vertraagt dus zonder het rempedaal aan te raken. Dat maakt het mogelijk om meestal met 1 pedaal te rijden. Het vraagt wat gewenning, maar is zeer comfortabel.

Wat zijn de verschillen tussen EV, BEV, PHEV, MHEV?

Subaru Solterra offroad

EV/BEV voertuigen

EV staat voor Electric Vehicle, oftewel een voertuig dat wordt voortbewogen door een of andere vorm van elektriciteit, een paraplunaam zeg maar. Meer specifiek is de BEV, een elektrisch voertuig met alleen een batterij die de motor van energie voorziet. Is de accu leegt, dan valt de auto stil.

Solterra charging

PHEV voertuigen

De PHEV combineert een benzine- of dieselmotor met een elektromotor. De PHEV kan geladen worden door middel van een stekker, zijn verbrandingsmotor moet aan de pomp van brandstof worden voorzien. Een PHEV kan en elektrisch rijden en met de verbrandingsmotor. Is de accu leeg, dan rijdt de PHEV nog wel (mits er brandstof in de tank zit).

Subaru Forester driving

MHEV voertuigen

MHEV staat voor mild-hybride. Bij de MHEV wordt een verbrandingsmotor gecombineerd met een elektromotor. Die elektromotor dient vooral ter ondersteuning van de verbrandings-motor, bijvoorbeeld bij wegrijden vanuit stilstand. De MHEV kan niet elektrisch rijden. De uitzonderingen op die regel zijn overigens de Subaru XV en de Subaru Forester.

De voor- en nadelen van een EV

De voordelen van een EV

Het grootste voordeel van volledig elektrisch rijden zoals met de Solterra is dat de auto geen uitlaatgassen uitstoot. Daarnaast is een EV door het ontbreken van een verbrandingsmotor stil en de elektromotor maakt het rijden snel en aangenaam.

Niet te onderschatten: door je EV thuis op te laden hoef je nooit meer naar laadstation op een moment dat het je niet uitkomt. Wie het laden van zijn auto slim plant, laadt thuis en op zijn dagelijkse bestemming en zal in de regel nauwelijks onderweg hoeven laden.

Naast aangename rijeigenschappen heeft het rijden in een volledig elektrische auto ook een aantal financiële voordelen. Voor meer informatie daarover kijkt u bij ‘kosten’.

De nadelen van een EV

Automobilisten die een EV overwegen, zien actieradius, of het gebrek eraan, als het grootste nadeel van het rijden met een elektrische auto. Er bestaat angst om niet tijdig te kunnen laden. Er zijn immers minder laadpalen dan tankstations en het laden duurt langer dan tanken.

Toch blijkt die angst in de praktijk vaak ongegrond. De gemiddelde Belgische automobilist rijdt ongeveer 43 kilometer per dag. Een EV met een actieradius van zo’n 400 km heeft dus voldoende ‘range’ om comfortabel en zonder angst dagen achtereen te kunnen rijden.

Goed om te weten: een elektrische auto is in de regel door zijn accupakket zwaarder dan een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. Daardoor mag hij minder trekken dan een ‘conventionele’ auto.

Subaru Solterra driving

Hoeveel kost elektrisch rijden?

 

Autorijden, en ook het rijden in een elektrische auto kost geld. Denk aan onderhoud, afschrijving, wegenbelasting (MRB), verzekering, brandstofkosten en parkeergeld. Door voor een volledig elektrische auto te kiezen zijn er financiële voordelen te behalen.

Andere kosten

Subaru Solterra

Onderhoud

Een BEV als de Solterra heeft door minder bewegende delen en minder vloeistoffen voor koeling en smering van de techniek aanzienlijk minder onderhoud nodig. Dat merk je in de kosten.

Subaru Solterra

BIV

Om het rijden in een EV te stimuleren zijn volledig elektrische auto’s vrijgesteld van BIV. Doordat volledig elektrische auto’s geen CO2 uitstoten, zijn ze voor bedrijven ook 100% fiscaal aftrekbaar. Dat is in 2023 nog steeds het geval en dat zal in de toekomst ook zo blijven.

Parkeren

Om het rijden in een auto met een stekker te stimuleren zijn er ook op openbare parkeerplaatsen voordelen. Vaak bevinden de parkeerplekken met een laadmogelijkheid zich op de beste plekken van de parking, bijvoorbeeld dicht bij de uitgang van de garage, of het dichtst bij de winkelstraat. In sommige steden en op bepaalde locaties parkeren EV’s zelfs gratis.  

Wil je meer weten over Elektrisch rijden?

Met de Solterra hebben we voor de eerste keer een volledig elektrische wagen in ons gamma. Aangezien niet iedereen bekend is met deze manier van aandrijving hebben we een online gids in het leven geroepen die als ‘Electric Living’ door het leven gaat. Het doel van deze gids? Je voorbereiden op de aandrijving van de toekomst waardoor jouw leven achter het stuur van de Subaru Solterra nog gemakkelijker zal zijn. 

 

Welkom in onze showroom

Vind uw dealer

Spring binnen voor een persoonlijke ontvangst en ontdek waarom Subaru zich onderscheidt van andere merken!