SUBARU BELGIË

Mooie cijfers en vooruitzichten

Wie aan Subaru denkt, denkt aan bijzondere techniek. Het Japanse merk onderscheidt zich met vierwielaandrijving, CVT automaat en natuurlijk de onvolprezen boxermotor. Van die boxermotor zijn inmiddels 15 miljoen exemplaren van de band gerold. Van het All Wheel Drive systeem zijn ondertussen 14 miljoen stuks geproduceerd. 

En er zijn nog mooie cijfers: onlangs werden records gebroken qua wereldwijde verkopen, winstcijfers en het netto verkoopresultaat. 

15 miljoenste boxermotor 

Subaru heeft bewust voor dit motortype gekozen vanwege de trillingsvrije loop. De boxer motor beschikt over een prachtige balans en een enthousiasmerend karakter. Zijn platte, lage profiel helpt om het zwaartepunt van het voertuig te verlagen waardoor rijstabiliteit en weggedrag op een hoger niveau liggen. Subaru past de aluminium boxermotor toe sinds mei 1966, toen hij voor het eerst werd gemonteerd in de Subaru 1000. Sindsdien heeft het merk zich toegelegd op het verder uitbouwen van de voordelen ervan en werd de krachtbron inmiddels 15 miljoen keer ingebouwd. 

14 miljoen keer AWD

Subaru haalde vorige maand nog een belangrijke mijlpaal toen het 14 miljoenste exemplaar van zijn All-Wheel Drive (AWD) van de band rolde. Het systeem werd voor het eerst gemonteerd op de Subaru Leone 4WD Estate in september 1972 en geldt als een van de kerntechnologieën van het merk. Dankzij Subaru’s AWD, gunstige gewichtsverdeling als gevolg van de symmetrische aandrijflijn en de in lengterichting gemonteerde boxermotor, blinkt elke Subaru uit als het gaat om veiligheid, rijplezier en rijstabiliteit.

Subaru All-Wheel drive

Bijgesteld

De fraaie techniek maakt Subaru tot een uniek merk, met een grote groep liefhebbers. Die groep groeit nog steeds. Zo stegen de verkopen wereldwijd voor de negende maand op rij, met een totaal van 11,6 procent en nam het netto verkoopresultaat toe met 20,6%. Dit alles heeft er toe geleid dat Subaru de verwachtingen voor het huidig fiscaal jaar dat afloopt op 31 maart, naar boven toe heeft bijgesteld. Het bedrijf verwacht een all-time wereldwijd verkooprecord en records voor het netto verkoopresultaat en winstcijfers.

Benelux markt

Ook in de Benelux is de stemming positief, mede door de introductie van de nieuwe Outback, die met zijn gunstige prijs en rijke uitrusting aantrekkelijker is dan ooit. Met de Subaru XV, Forester en Outback wordt voornamelijk gericht op liefhebbers van crossovers en SUV’s, terwijl de sportief georiënteerde automobilist zijn gading vindt bij de BRZ en de WRX STI. De Trezia en de Legacy zijn niet langer leverbaar. 
De nieuwe Outback en de Forester, nu ook in diesel met Lineartronic CVT, staan sinds kort bij de Subaru-concessiehouder.